Spel recensie: Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise: Sunbreak ziet je onverschrokken jager Kamura Village verlaten om de zee over te steken naar de buitenpost van Elgado. Het werkt bijna als een gloednieuwe game, met een nieuwe HUB en cast van personages, locaties om te verkennen, monsters om te vechten, en wapens en bepantsering om uit hun onderdelen te maken. Toch is er maar heel weinig aan Sunbreak dat echt nieuw of verrassend aanvoelt. Meer Monster Hunter is nooit een slechte zaak, en Sunbreak is een uitstekende uitbreiding met een aantal slimme toevoegingen die versterken hoe goed Rise al is, maar het is moeilijk om niet een beetje teleurgesteld te zijn door de formule.

Om te beginnen is het verhaal typisch boilerplate, dat draait om een ​​gloednieuwe dreiging die alle monsters overdreven agressief maakt. Het is net zo voorspelbaar en gemakkelijk te negeren als elk vorig Monster Hunter-verhaal, hoewel de nieuwe cast van personages op zijn minst meer gedefinieerd en interessant is dan die in Rise, deels omdat je veel meer tijd met ze doorbrengt.

Nieuwe volgmissies geven je de kans om op jacht te gaan in het gezelschap van verschillende niet-spelerpersonages, waardoor hun persoonlijkheden meer naar boven komen dan de serie gewoonlijk toestaat. Dit zijn missies voor één speler, maar de complexiteit van de kunstmatige intelligentie van je bondgenoten maakt ze bijna niet te onderscheiden van multiplayer-jachten. Je metgezellen vechten net als andere spelers, gebruiken levenspoeder op geschikte momenten, leggen vallen, trekken de aandacht van het monster voor langere tijd en verdwijnen soms voordat ze tevoorschijn komen op de rug van een ander onwillig beest. Je zult ze opmerken wanneer ze je actief helpen, en ze zijn slim genoeg om je niet te frustreren door iets stoms te doen. Deze missies kunnen optioneel zijn, maar elke missie beloont je met unieke items.

Een helpende hand wordt ook zeer op prijs gesteld, aangezien Sunbreak de zijwieltjes er vanaf het begin af scheurt. Rise was zeker geen gemakkelijke game, maar de benaderbaarheid zorgde voor een zachtere introductie tot de Monster Hunter-franchise, waardoor de echte bedreigingen voor de jacht na de campagne werden bewaard. Om toegang te krijgen tot Sunbreak, moet je eerst de Hunter Rank 7-speurtochten in Rise voltooien, zodat je zeker weet dat je klaar bent om de nieuwe uitdagingen aan te gaan. Als je eenmaal aan de uitbreiding begint en in Elgado aankomt, word je snel gepromoveerd tot Master Rank en gestuurd om een ​​aantal bijzonder taaie vijanden te verslaan - zij het degenen die je meestal eerder hebt gevochten. Het is logisch om in het begin een aantal bekende vijanden je kant op te gooien, voor het geval je na een aantal maanden terugkeert naar het Poki spel.

Je eerste jacht is tegen een variant van de Hermitaur, een grote krabachtige vijand die al vele malen eerder in de serie is verschenen. Het heeft een aantal nieuwe bewegingen en het is een nieuwe ontmoeting voor Rise, maar voor spelers die al lang spelen, is het niet de meest opwindende manier om een ​​uitbreiding te openen. Er zijn andere ondersoorten van verschillende Rise-monsters verspreid, zoals de Blood Orange Bishaten, die de giftige dadelpruimen van Rise's normale Bishaten ruilt voor explosieve dennenappels. Maar voor het grootste deel jaag je op de galerij van een bekende schurk met enigszins uitgebreide bewegingen.

Dit is normaal als het gaat om het eindspel van Monster Hunter - wat Master Rank meestal vertegenwoordigt - maar aangezien dit een betaalde uitbreiding is, zou het leuk zijn geweest als er een paar nieuwe monsters waren toegevoegd om het gevoel te voorkomen dat je keert gewoon terug naar platgetreden terrein. Zoals het is, is de eerste keer dat je het opneemt tegen een nieuwe dreiging pas een tiental uur in Sunbreak, wanneer je Master Rank 3 bereikt.

Een verandering die Sunbreak vanaf het begin introduceert, is de Switch Skill Swap. Hierdoor kun je twee verschillende Switch Skill-uitrustingen meenemen in de strijd, zodat je ze on-the-fly kunt afwisselen. Als je dit doet, kom je in een op maat gemaakte animatie die ook kan overgaan in een uitgebreide ontwijking die veel effectiever is dan je standaard ontwijking, en door het dubbele aantal schakelvaardigheden te kunnen gebruiken, krijg je meer variatie en dynamiek aan je offensieve arsenaal. Net als zijn nieuwe monsters, houdt Sunbreak echter tegen om nieuwe Switch Skills te ontgrendelen totdat je Master Rank 4 bereikt.

Het zou leuk zijn geweest als er een paar nieuwe monsters waren toegevoegd om te voorkomen dat je het gevoel hebt dat je gewoon platgetreden terrein opnieuw bezoekt ... Hoewel het frustrerend kan zijn dat zoveel van de nieuwe toevoegingen van deze uitbreiding zo lang worden achtergehouden, ze zijn het wachten bijna waard.

Hoewel het frustrerend kan zijn dat zoveel van de nieuwe toevoegingen van deze uitbreiding zo lang worden achtergehouden, zijn ze het wachten bijna waard. Vooral de nieuwe monsters zijn allemaal fantastische toevoegingen die unieke uitdagingen bieden, en ze zijn net zo leuk om naar te kijken als om te vechten. Terwijl Rise's esthetiek werd geïnspireerd door de feodale Japanse cultuur en folklore, is Sunbreak beïnvloed door de westerse en Europese mythologie. De Three Lords - een berucht trio van razende beesten - zijn de opvallende monsters en degenen die gebruik maken van deze nieuwe invloed, en introduceren nasties geïnspireerd door zowel weerwolven als vampiers.

Lunagaron is bijvoorbeeld een formidabel wolfachtig monster dat het koninkrijk op handen en voeten besluipt. Dat wil zeggen, totdat het verandert in zijn ware vorm en op zijn achterpoten gaat staan, jagers neerhalend met zijn vlijmscherpe klauwen en het vermogen om de lucht te bevriezen. Malzeno, aan de andere kant, is een angstaanjagende oudere draak die bijzonder lastig blijkt te zijn omdat hij over het slagveld kan teleporteren. Sommige van zijn aanvallen veroorzaken ook het Bloodblight-statuseffect, dat je gezondheid vermindert en de effectiviteit van genezende items vermindert. Als je in deze staat bent, zal het aanvallen van het beest je gezondheid aanvullen in verhouding tot de hoeveelheid schade die je aanricht, wat een vleugje Bloodborne toevoegt aan deze gespannen ontmoetingen met Malzeno.

Hoewel je tijdens de Sunbreak-campagne regelmatig elk van de locaties van Rise opnieuw zult bezoeken, voegt de uitbreiding twee nieuwe biomen toe: Jungle en Citadel. Als je Monster Hunter 2 ooit eerder hebt gespeeld, herken je waarschijnlijk het tropische eiland Jungle met zijn palmbomen en zandstranden. Het is hier meesterlijk nagebouwd, gebruikmakend van Rise's naadloze kaarten en verhoogde verticaliteit om de 16 jaar oude locatie bij te werken. Citadel daarentegen is gloednieuw en biedt een eclectische mix van verschillende omgevingen die je in één jacht kunt doorkruisen. Je kunt gaan van vechten in een troebel, vergiftigd moeras tot het afmaken van de klus op een bevroren bergtop, allemaal tegen de achtergrond van een afbrokkelend kasteel. Beide locaties zijn dichter dan die in het basisspel,

Nieuwe Wirebugs zijn gericht op wyvern-rijden, waardoor aanvallen van strafschoppen dodelijker worden of de drop-rate wordt verhoogd wanneer twee monsters botsen. Je zult ook kleine beestjes vinden die bekend staan ​​​​als Starburst Bugs die op verschillende oppervlakken zijn vergrendeld. Deze kleine buggers zullen exploderen als een monster met ze in botsing komt, waardoor je een andere manier hebt om aanzienlijke schade toe te brengen wanneer je op de rug van een monster rijdt. De nieuwe Marionette Spider biedt echter een alternatieve en veel bevredigendere tactiek, waarbij je je doelwit in zijde kunt wikkelen voordat je ze met volle pels in een explosie rukt. Deze nieuwe vormen van endemisch leven vertegenwoordigen misschien maar een kleine verandering, maar net als de Switch Skill Swap wordt hun impact in de loop van de tijd duidelijker voor hoeveel ze elke jacht verbeteren.

Bijna elk ander systeem in Sunbreak is op een kleine maar zinvolle manier aangeraakt. Met Bunny Dango, de pre-fight maaltijd die je verspilt voordat je aan een zoektocht begint, kun je nu de effectiviteit van elke Dango-vaardigheid veranderen door de volgorde waarin je ze selecteert te veranderen, wat een doelgerichte besluitvorming aan het proces toevoegt. Traversal is ook verbeterd door het verwijderen van de vereiste om een ​​Wiredash uit te voeren voordat je aan de muur kunt rennen, wat niet alleen het navigeren op elke kaart veel sneller maakt, maar het ook gemakkelijker maakt om hun verticaliteit te gebruiken. Er zijn ook nieuwe wapens en pantsersets, gelaagde bepantsering van Master Rank, decoraties die je in je uitrusting kunt steken om verschillende buffs te activeren, enzovoort. Je kunt je jager min-maxen naar hartenlust.

Monster Hunter Rise vertegenwoordigt de serie op zijn best, en de subtiele verbeteringen die door Sunbreak zijn aangebracht, verbeteren de boeiende gameplay-loop op een betekenisvolle manier, zelfs als ze pas een paar uur later duidelijk worden. Het gebrek aan frisse ideeën is teleurstellend, en dit voelt meer als het uitdagende eindspel dat Rise aanvankelijk ontbrak dan een geheel nieuwe ervaring. De nieuwe en terugkerende monsters zijn echter fantastisch, net als de twee nieuwe locaties, en het is nog steeds relatief gemakkelijk om jezelf te verliezen in de opwindende wereld van Monster Hunter Rise. Sunbreak is misschien niet zo substantieel als sommige eerdere uitbreidingen van de franchise, zoals Iceborne was voor Monster Hunter World, maar het verbetert de basis van Rise met nog een spannende selectie van jachten. Het is alleen jammer dat de meeste van hen te bekend zijn.

Winkelwagen

image/svg+xml

No products in the cart.

Verder winkelen
936fe80c46bc0668f8f9a1a82341dee0